آیا گذاشتن گوشی در جیب کار درستی است؟ احتمالاً خیر!

از دو غول بزرگ فناوری جهان، یعنی اپل و سامسونگ به‌دلیل امواج رادیویی که از گوشی‌های هوشمند آنها ساطع میشود، در ایالات متحده شکایت شده است. در این پرونده قضایی ادعا شده است که تشعشات امواج رادیویی (RF) که از گوشی‌های هوشمند دو شرکت اپل و سامسونگ منتشر می‌شود، بالاتر از حد قانونی است که توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا تعیین شده است.

دستگاه‌هایی که نام آنها در این پرونده ذکر شده عبارتند از: آیفون 7 پلاس، آیفون 8، آیفون X اپل، گلکسی S8 و گلکسی نوت 8 سامسونگ. تحقیقات جداگانه و مستقل دیگری که توسط Chicago Tribune انجام شده است نشان می‌دهد که میزان تشعشات گوشی گوشی آیفون 7 بیش از حد ایمنی مجاز و حتی دوبرابر بیشتر از آن میزانی است که اپل به سازمان رگولاتوری درخصوص نتیجه آزمایشات خود اعلام کرده بود.

 

چرا نباید امواج رادیویی بیش از حد مجاز باشد؟

تحقیقات علمی متعددی درخصوص این موضوع در سراسر جهان توسط صدها دانشمند انجام گرفته است که نشان میدهد قرار گرفتن در معرض تشعشات امواج رادیویی می‌تواند بر روی ارگانیسم‌های بدن تأثیرگذار باشد. این امواج می‌توانند اثراتی مانند افزایش خطر سرطان، استرس سلولی، افزایش رادیکال‌های آزاد مضر، آسیب‌های ژنتیکی، تغییرات ساختاری و عملکردی در سیستم تولید مثل، آسیب به حافظه و یادگیری، اختلالات عصبی و تأثیر منفی در وضعیت عمومی افراد داشته باشد.

درخصوص درک حداکثر آهنگ ثابت جذب (SAR) برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های بی‌سیم هنوز سردرگمی وجود دارد. طبق دستورالعمل FCC میزان SAR برای نرخ جذب انرژی امواج رادیویی توسط بدن از منبع مورد نظر اندازه‌گیری می‌شود. FCC گفته است که بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند استفاده از گوشی‌های هوشمند با میزان پایین‌تر SAR لزوماً به معنی آنست که کمنر در معرض تشعشع این امواج قرار خواهند گرفت و به نوعی استفاده از این گوشی‌ها در مقایسه با گوشی‌هایی با میزان SAR بالاتر، امن‌تر است.

FCC حد ایمنی SAR را 1.6 وات بر کیلوگرم تعیین کرده است. شاکیان پرونده مدعی هستند که اپل با اطلاعات نادرست بر روی این خطر سرپوش گذاشته است. پیش از این اپل در محصولات خود اطلاعات مربوط به امواج رادیویی از جمله آهنگ ثابت جذب را اعلام می‌کرد، اما با معرفی آیفون 7 این شرکت از کار همیشگی خود سر باز زد. طبق گفته اپل، تمامی گوشی‌های آیفون از جمله آیفون 7 که در تمامی کشورها به فروش میرسد، از FCC تأییدیه دریافت کرده‌اند و این گوشی‌ها براساس دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های رگولاتوری ساخته شده‌اند. با این حال سامسونگ هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

منبع خبر : وب سایت سخت افزار